Mama Bartka: Zamek w Malborku…

Zamek krzyżacki w Malborku – moje wielkie marzenie od zeszłego roku spełnione 🙂 Wczoraj spędziliśmy z Bartkiem kilka niesamowitych godzin odkrywając zakamarki tego potężnego zamczyska. Zdecydowaliśmy się na opcję zwiedzania z audioprzewodnikiem, aby nie być zależnym od nikogo i poruszać się we własnym tempie. Początkowo Bartek zdecydowanie odmawiał założenia słuchawek, ale małym szantażem dał się przekonać do słuchania tego, co mówił nam prosto do ucha głos. Wybraliśmy trasę rodzinną, więc opowieści były naprawdę ciekawe dla Bartka. A i mi się podobały 😉

Trochę historii…

Zamek w Malborku został wzniesiony na prawym brzegu Nogatu  w kilku etapach – od 1280 roku do połowy XV wieku przez zakon krzyżacki. Na samym początku był to klasztor z siedzibą komtura, czyli zwierzchnika domu zakonnego. W latach 1309-1457 zamek był siedzibą wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego i władz Prus Zakonnych. Od 1457 roku aż do 1772 był rezydencją królów Polski. Następnie zamek zostaje zdewastowany (1773-1804), następnie rekonstruowany (1817-1842 i 1882 – 1945). W 1945 roku zostaje ponownie zniszczony i od 1947 roku po raz kolejny zostaje rekonstruowany. W 1949 roku zostaje wpisany do rejestru zabytków, w 1994 roku zostaje uznany za pomnik historii, a w 1997 roku zostaje wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Od 1961 roku jest siedzibą Muzeum Zamkowego w Malborku.

Zespół zamkowy w Malborku obejmuje:

• Zamek Wysoki – czworoboczny z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, kościołem Najświętszej Maryi Panny z kaplicą grobową Św. Anny, gdaniskiem oraz wieżami Kleszą i Wróblą
  • Zamek Średni – trójboczny z rozległym dziedzińcem otwartym ku Zamkowi Wysokiemu, z kaplicą Św. Bartłomieja, Wielką Komturią, Infirmerią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim, Refaktarzem Zimowym oraz wieżą Kurzą Nogą
  • Zamek Niski – czyli Przedzamcze z Karwanem, kaplicą Św. Wawrzyńca oraz zabudowaniami gospodarczymi

Zwiedzanie

Tak jak wspominałam, wybraliśmy opcję zwiedzania z audioprzewodnikiem. Zwiedzając z Bartkiem tak jest po prostu lepiej. W każdej chwili mogliśmy przerwać, odpocząć, po czym mogliśmy iść dalej i nic nie traciliśmy. Idąc „za głosem” nie sposób się zgubić w rozlicznych pomieszczeniach i korytarzach. Spędziliśmy na zamku prawie 3 godziny i muszę przyznać, że było warto. Ktoś mi kiedyś powiedział, że na zamku w Malborku nic nie ma i że nie warto… Ja uważam, że jest dużo do oglądania i że warto. To kawał świetnie zachowanej historii, którą warto zobaczyć… Więc jeśli ktoś się zastanawia, to my z czystym sumieniem możemy polecić!

My oczywiście wspięliśmy się także na jedyną udostępnioną do zwiedzania wieżę zamkową (opcja dodatkowo płatna). Widok, który zobaczyliśmy z góry wart jest przejścia tych wszystkich schodów 😉

Cennik [KLIK]

***

A wieczorem poszliśmy jeszcze na bardzo długi spacer brzegiem rzeki Nogat. Zobaczyliśmy tak cudowne miejsca, że ja się z miejsca zakochałam i chcę tu zostać 🙂 Zobaczcie sami…

Ps. Przeszliśmy wczoraj 15,5 km, więc udało się odrobić stratę z poniedziałku 😉

Permalink do tego artykułu: https://autyzmbartka.pl/zamek-w-malborku/

11 Komentarzy

Skip to comment form

• IWONA on 27 czerwca 2018 at 19:23

Jak zawsze pięknie 😘
    Pozdrawiamy i czekamy na kartkę 😍

• Lucyna on 27 czerwca 2018 at 19:28

Cudownie tam jest 😍 na pewno się też tam kiedyś wybierzemy, szkoda że Malbork jest na tyle daleko, że w jeden dzień nie da rady. Miłego zwiedzania! ❤

1. W jeden dzień ciężko, ale pewnie dałoby radę 😉

• Patrycja on 10 lipca 2018 at 11:46

Słyszałam o nim, że jest piękny, ale nie spodziewałam się, ze aż tak 🙂

1. Jest niesamowity!

1. Świetna wycieczka! My zwiedzanie zamku w Malborku planujemy od… 20 lat i ciagle tam nie dotarliśmy. Może kiedyś się jednak wyrwiemy.

2. Zazdroszczę, Malbork wciąż na mojej liście miejsc do zwiedzenia 🙂

3. Musze kiedyś tam z dziećmi jechać, najlepiej w czasie jakiś pokazów rycerskich.

4. Podziwiam, niezły wyczyn! Zamek w Malborku jest imponujący fajnie,że jest wybrać opcja zwiedzania z dzieckiem.

5. Byłam w Malborku na wycieczce szkolnej ale kiedy to było! Bardzo ładne zdjęcia i widoki 🙂

6. Zwiedzanie z audioprzewodnikiem to jedno z najlepszych rozwiązań. Ostatnio zwiedzaliśmy tak Nikiszowiec. Fajnie, że w Malborku również jest taka możliwość. Byłem tam jako dzieciak. Trzeba będzie odświeżyć pamięć 😉