Skocznia narciarska Wielka Krokiew…

Każdy z 14 dni spędzonych na turnusie rehabilitacyjnym w Zakopanem mieliśmy zaplanowany – były to wycieczki organizowane przez ośrodek (płatne i bezpłatne) oraz wycieczki, które organizowaliśmy sobie we wlasnym zakresie. Najczęściej z poznaną na turnusie koleżanką Eweliną i jej synem Norbertem 🙂 I tak zaraz drugiego dnia turnusu wybraliśmy się obejrzeć dokładnie skocznię narciarską – Wielką Krokiew… Wielka Krokiew to nasza druga skocznia, którą obejrzeliśmy sobie dokładnie z góry i z dołu. Oprócz niej zwiedziliśmy już kilka lat temu skocznię w Wiśle Malince (osobiście) oraz widzieliśmy z okien autobusu skocznię w Szczyrku.

Trochę historii

Wielka Krokiew to skocznia narciarska im. Stanisława Marusarza o punkcie konstrukcyjnym K125 i rozmiarze HS140, zlokalizowana na północnym stoku góry Krokiew (1378 m n.p.m.) w Zakopanem. Wielka Krokiew wchodzi w skład Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Zakopanem, a w jej pobliżu znajduje się Kompleks Średniej Krokwi im. Bronisława Czecha. Skocznia Wielka Krokiew jest największą skocznią narciarską w Polsce.

Skocznię oddano do użytku w 1925 roku, a pierwszym zwycięzcą i rekordzistą Wielkiej Krokwi był Stanisław Gąsienica-Sieczka. Od roku 1980 ( z przerwami w latach 1981-1989, 1991-1995, 1997 oraz 2001) odbywają się tutaj zawody najważniejszego cyklu w skokach narciarskich – czyli Pucharu Świata. W latach 1999, 2001, 2007 i 2008 na Wielkiej Krokwi odbywały się również konkursy  skoków Pucharu Świata w kombinacji norweskiej. Na Wielkiej Krokwi trzy razy odbywały się zawody w ramach mistrzostw świata. Ta skocznia była rówież areną pierwszych w histrorii skoków nocnych podczas Grand Prix w 2004 roku.

W styczniu 2000 roku skocznia utraciła homologację FIS, co skutkowało zakazem organizacji zawodów pod egidą tej organizacji. Przeprowadzono wtedy generalny remont skoczni – przesunięto punkt K, zmieniono punkt nachylenia progu i zeskoku, skrócono zeskok, zmiejszono nachylenie wybiegu skoczni z 7 do 0 stopni oraz przedbudowano sieć kanalizacji burzowej i wykonano drenaż na zeskoku i wybiegu. W 2004 roku wykonano przebudowę skoczni podczas której między innymi położono igielit i tym samym Zakopane pierwszy raz w historii otrzymało prawo organizacji Letniej Grand Prix w skokach narciarskich.

Ostatni remont skoczni przeprowadzono w latach 2016-2017. Rozebrano wtedy starą konstrukcję i wykonano nową, betonową. Ponadto zamontowano tory lodowe i zmieniono kąt nachylenia progu skoczni z 10,5 na 11 stopni. Następnie przebudowano zeskok skoczni – obniżono bulę, pogłębiono dolną część zeskoku, wymieniono bandy i schody oraz położono nowy igielit. Po zakończeniu prac skocznia otrzymała homologację FIS, dzięki czemu można na niej przeprowadzać takie konkursy jak Puchar Świata, Puchar Kontynentalny, Letnie Grand Prix, FIS Cup, Letni Puchar Kontynentalny, Puchar Świata w kombinacji norweskiej. Obecnie Wielka Krokiew jest największą skocznią w Polsce posiadającą homologację FIS. Najnowszy oficjalny rekord skoczni wynosi 141,5 metra i należy do Kamila Stocha.

***

Na górę Wielkiej Krokwi wyjechaliśmy wyciągiem. Podczas wjazdu nie zobaczyliśmy żadnych spektakularnych widoków, ale już widok z góry był niesamowity (mimo niespecjalnych warunków atmosferycznych). Stojąc na górze skocznia robi naprawdę niesamowite wrażenie i zastanawiałam się, jak ci skoczkowie nie boją się zjechać i skoczyć… Bartek to w ogóle chyba myślał, że to jest zjeżdżalnia, bo mówił „mamo, ja nie chcę zjeżdżalnia” 😀 W dół postanowiliśmy zejść na nogach, bo jadąc do góry zauważyliśmy, że zejście jest bardzo fajne. Bartek – wielki fan wyciągów – trochę protestował, ale że tak powiem nie miał za dużo do gadania 😉 Schodząc tuż przy samej skoczni mogliśmy podziwiać ją w pełnej okazałości i przystawać, gdzie tylko mieliśmy ochotę. Zjeżdżając w dół wyciągiem nie mielibyśmy takiej możliwości. Nie jestem jakąś wielką fanką skoków narciarskich, ale fajnie byłoby zobaczyć takie zawody na żywo…

Kolejka linowa na Wielkiej Krokwi jest czynna od poniedziałku do niedzieli a godziny otwarcia są zależne od danego miesiąca. Cena biletu zawiera wjazd na górną stację kolejki, zjazd oraz dostęp do zwiedzania miejsc widokowych. Nie można kupić biletu tylko w jedną stronę. Cena biletów nie jest specjalnie wygórowana – 12 zł bilet normalny i 7 zł bilet ulgowy (stan na wrzesień 2018). Wszystkie potrzebne inforamcje jak i aktualny cennik znajdziecie TUTAJ.

Przeczytaj więcej:

Zakopane z dzieckiem [KLIK]

Permalink do tego artykułu: https://autyzmbartka.pl/skocznia-narciarska-wielka-krokiew/

76 Komentarzy

Skip to comment form

1. Wjeżdżałam kilka raz w życiu wyciągiem na Wielką Krokiew i za każdym razem byłam zauroczona widokiem na górze! 😉 Pozdrawiam

1. A jaki musi być przy dobrej widoczności…

• Lucyna on 27 sierpnia 2018 at 16:25

A już myślałam, że Bartuś chciał zjechać na tej wielkiej zjeżdżalni 😍

1. O dziwo nie 😀 😀 😀

2. Mój znajomy na wycieczce chciał zbiec mniej więcej z połowy. Na szczęście się nie połamał mimo upadku i turlania przez większość trasy.

1. Rzeczywiście wielkie szczęście!

• Małgoś on 27 sierpnia 2018 at 16:48

Kiedyś, będąc w Zakopanym również zwiedziłam skocznię 😉

1. I jak wrażenia?

2. Super zdjęcia, Zakopane ma swój urok!

1. Zgadza się 🙂

• Iwona on 27 sierpnia 2018 at 17:53

Wy zawsze macieb wszystko zaplanowane

1. Najczęściej, ale czasami idziemy na żywioł 😀

• Justyna on 27 sierpnia 2018 at 17:55

Niestety ja w góry wybieram się dopiero zimą.

1. To moje marzenie – zobaczyć góry zimą…

3. Super miejsce!

1. Bardzo super 🙂

4. Na skoczni w Malince byliśmy niedawno. Na Wielkiej Krokwi jeszcze nie. Mamy nadzieje, że nadrobimy!

1. Na pewno nadrobicie 🙂

5. Niewątpliwie Wielka Krokiew mocno kojarzy mi się z dzieciństwem. Jako dziecko wielokrotnie spacerowałam Ścieżką pod Reglami, która kończy się/zaczyna w jej okolicach.

1. My jeszcze Ścieżką pod Reglami nie spacerowaliśmy, ale mam nadzieję, że kiedyś to nadrobimy 🙂

6. Ja mam lekki lek wysokosci, ale wjechalabym zdecydowanie na gore – bylam tam tylko podczas PS rok temu, ale wtedy i na dole bylo bardzo fajnie 🙂

1. Podczas takich zawodów to już w ogóle musi być mega 🙂

7. Ja niestety nigdy nie widziałam ani jednej skoczni… ;-( Wracają w głowie te czasy, gdy z zapartym tchem oglądało się skoki Adama. Gratuluję wspaniale spędzonego czasu <3

1. To jeszcze nic straconego!

8. a ja jeszcze nigdy nie wjechałam, ale nadrobię, tylko martwią mnie tłumy turystów najeżdżających Zakopane… Było aż tak źle jak się słyszy?

1. Było dosyć tłoczno niestety…

9. podoba mi się koszulka: mam własne zdanie 🙂

1. Mi też 🙂

10. Niestety nigdy nie zdarzyło mi się wejść na górę, choć pod skocznią byłam kilkakrotnie 🙂

1. Może jeszcze kiedyś będzie okazja?

11. Pewnie to był udany spędzony czas 🙂

1. Bardzo udany 🙂

12. Fajnie, że się ruszacie z młodym. Zabrać go w góry! Zakopane nie jest napiękniejszym miejscem 😉

1. Samo Zakopane może nie, ale już góry wokół… zdecydowanie tak 🙂

• Joanna Skrzypek on 28 sierpnia 2018 at 09:49

Wow, widok z góry niesamowity! Będziemy musieli z rodzinką zrobić sobie taki wspólny wypad 😀

1. Koniecznie! Ciekawe, czy też Wam się tak spodoba 🙂

13. Ja to na leniucha na pewno w dwie strony pojechałabym wyciągiem 😉 Chodzić mogę codziennie, więc taki wyciąg to dla mnie frajda. Fajnie tam mieliście 😉

1. Dla Bartka też – jak gdzieś jest wyciąg to nie ma zmiłuj 😀

14. Bardzo fajne zdjęcia- robią wrażenie! Świetna wycieczka!

1. Dziękuję 🙂

15. Zaglądam tu kolejny raz i przyznam, że patrząc na zdjęcia co raz bardziej myślę o wycieczce do Zakopanego. Byłam tam jako dzieciak, więc pewnie wiele się zmieniło. Przy kolejnym wyjeździe do PL chyba przejadę przez Zakopane 🙂

1. Ja nie byłam w Zakopanem 21 lat i uważam, że bardzo wiele się zmieniło… 😉

16. Jeszcze tam nie byłam. Fajne widoki, ale z moim lękiem wysokości, to chyba męża z dzieciakami wyślę na górę i pójdę pozwiedzać Krupówki 😉

1. Na Krupówkach nic nie ma, same tłumy ludzi 😀 Lepiej powalczyć z lękiem wysokości i spróbować wjechać lub wejść 🙂

17. Super zdjęcia 🙂 Niestety jeszcze nie byłam w Zakopanem ale jeśli będę to chętnie zobaczę skocznie 🙂

1. Super 🙂

• Patrycja on 28 sierpnia 2018 at 12:35

Uwielbiam skoki narciarskie, dlatego ja i mój synek marzymy aby odwiedzić te miejsce 🙂

1. Świetnie! Synkowi na pewno się spodoba 🙂

• Wiktoria on 28 sierpnia 2018 at 13:46

Osobiście nie była, ale z całego serca zazdroszczę! Te widoki, wiatr we włosach – coś pięknego!! Synek przeuroczy! Oj nie jeden by pomarzył o takiej zjeżdżalni 😀

1. W sumie to aż się zdziwiłam, że nie chce :d

• Kasia T on 28 sierpnia 2018 at 14:22

Wielka Krokiew jest obowiązkowym punktem w czasie zwiedzania okolicy. Koszulka Bartka do pozazdroszczenia 🙂

1. Koszulka jest świetna – szkoda że już kończy swój żywot 😀

18. robi wrazenie i jednoczesnie mobilizuje do maksimum wysilku

1. Zgadza się 🙂

19. kiedys probowalam tam wejsc, ale jednak dla mnie za wysoko na tak krotkim dystansie

1. Niedawno był tam bieg 😉

20. Wow, wysokość robi wrażenie. Chyba bym nie wlazła 🙂

1. Szlak którym się wchodzi biegnie tuż obok skoczni i jest całkiem przyjemny 🙂

21. Też byliśmy piękne widoki…

1. 🙂

22. Widzę, że udało mi się nie trafić w remont w 2016 r. Cieszę się, bo wrażenia są niezwykłe 🙂

1. Miałaś szczęście 🙂

23. Super miejsce. Ja jeszcze nie byłam na skoczni.

1. Jak będziesz miała okazję to polecam 🙂

24. Byłam w tym miejscu i uwielbiam Zakopane, miło wspominam.

1. My też miło wspominamy 🙂

• anna k on 29 sierpnia 2018 at 09:51

widac,ze wakacje sie udaly.pozdrawiam anna k

1. Również pozdrawiamy 🙂

25. Nigdy tam nie byłam, a widzę, że warto 🙂

1. Jak będziesz miala okazję to polecamy 🙂

• Gabi on 29 sierpnia 2018 at 11:46

Zakopane jest piękne. Cieszę się, że Bartek miał okazję to wszystko zobaczyć.Gasbi

1. Myślę, że Bartek też jest zadowolony 🙂

26. Niekoniecznie przepadam za skokami narciarskimi, ale byc moze bede niebawem w Zakopanem.

1. Ja też jakąś wielką fanką nie jestem 😉

27. Nigdy tam nie byliśmy, i nie wiem jak moje dzieci zachowały by się na takiej kolejce 😛

1. Trzeba spróbować 🙂 Ja za pierwszym razem się bałam, że Bartek będzie chciał skakać z wyciągu ale na szczęście było ok 🙂