Mama Bartka: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – jak rozmawiać z dzieckiem o autyzmie…

light_it_blue_up_-_grafika-3_2014Niepokojącym jest fakt, że coraz częściej u dzieci diagnozowane są  zaburzenia ze spectrum autyzmu. Istnieje więc bardzo duże prawdopodobieństwo, że Wasze dziecko będzie uczęszczało do przedszkola lub też szkoły z dzieckiem, które posiada taką właśnie diagnozę. Nie od dziś wiadomo, że to, co nieznane budzi w nas lęk. Dzieci zazwyczaj nie mają problemów z nawiązywaniem nowych znajomości, aczkolwiek warto już nawet takiemu przedszkolakowi wytłumaczyć, dlaczego jego kolega zachowuje się w całkiem odmienny sposób.

Pytanie – w jaki sposób przedstawić problem przedszkolakowi, żeby cokolwiek zrozumiał. Wiadomo przecież, że jak wygłosimy mu pogadankę na temat autyzmu operując suchymi faktami nic z tego nie zrozumie. Trzeba to zrobić w taki sposób, aby dziecko zrozumiało. A co najlepiej zrozumie przedszkolak? Bajkę! Fundacja ING Dzieciom kilka lat temu wydała książkę autorstwa Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel pt.  „Kosmita” (aby przeczytać bajkę kliknij na niebieski link). Dedykowana jest ona co prawda dla rodzeństwa osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu, jednakże sposób przedstawienia tematu i wyjaśnienia najważniejszych zagadnień daje doskonałą podstawę do rozmowy.

Na co więc zwrócić uwagę? Dzieci z zaburzeniami ze spectrum autyzmu:

  • mogą unikać kontaktu wzrokowego;
  • mogą wpatrywać się w jeden konkretny punkt (sprawiają wrażenie nieobecnych, „zawieszonych”);
  • mogą nie lubić bliskości, przytulania;
  • bawią się w sposób niezrozumiały dla innych dzieci (zabawy stereotypowe, np. tak jak w książce wkładanie i wyjmowanie klocka z pudełka);
  • mogą sprawiać wrażenie, że nie słyszą;
  • mogą fascynować się ruchem wirowym, np. kręcić się bez celu wokół własnej osi, wpatrywać się w kręcące się kółko samochodu;
  • mogą zachowywać się autoagresywnie, np. gryząc się, uderzając głową w ścianę;
  • mogą nie mówić, mówić bardzo mało, mogą występować echolalia (powtarzanie jak papuga za osobą, która mówi);
  • mogą się bać określonych hałasów, przy czym nie przeszkadza im hałas który sami powodują;
  • nie potrafią się bawić w zabawy tematyczne, np. w mechanika, w doktora, w sklep.

Nie u każdego dziecka występują wszystkie wyżej wymienione objawy. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i nie ma dwóch takich samych przypadków! 

Starszym dzieciom dodatkowo możemy pokazać dwa krótkie filmiki, które pozwolą dokładniej zrozumieć istotę problemu:

Podróż Marii

Akademia Specjalistów

Dzisiaj, 2 kwietnia 2014 roku obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Może jest to dobra okazja, aby Waszym dzieciom przybliżyć tematykę tego jakże trudnego zagadnienia? Nie zapomnijmy uczulić naszych pociech na to, że „inny” nie znaczy „gorszy”. Uczmy tolerancji dla „inności” – bo tak mało jej w dzisiejszych czasach…

Zdjęcie we wpisie zostało umieszczone za zgodą Fundacji Silentio.

Permalink do tego artykułu: https://autyzmbartka.pl/mama-bartka-swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu-rozmawiac-dzieckiem-autyzmie/

5 Komentarzy

Skip to comment form

  1. :*

    1. :*

    • Bożena M. on 2 kwietnia 2014 at 22:13
    • Odpowiedz

    Świetne

    1. Dziękuję 🙂

  2. Ciekawe filmiki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.