Mama Bartka: Kotlina Kłodzka z dzieckiem – Międzygórze…

Pierwszy dzień naszego pobytu w Kotlinie Kłodzkiej przeznaczyliśmy na wycieczkę do Międzygórza. Międzygórze to niewielka wieś leżąca w dolinie u podnóża Masywu Śnieżnika. Jest doskonałą bazą wypadową górskich wędrówek. Oferuje również zabytkowe obiekty architektoniczne i sakralne oraz niezwykłą przyrodę i krajobrazy. Celem naszej wycieczki były odwiedziny w Ogrodzie Bajek oraz wizyta nad Wodospadem Wilczki.

OGRÓD BAJEK

Ogród Bajek w Międzygórzu położony jest na zboczu góry Toczek, na wysokości 780 m n.p.m. Dotarliśmy do niego Żółtym Szlakiem Krasnala (wejście na szlak od ulicy Sanatoryjnej). Szlak bardzo przyjemny, niezbyt wymagający – jedynie podejście przed samym Ogrodem Bajek może trochę zmęczyć 😉

Ogród Bajek może się poszczycić całkiem niezwykłą historią. Został założony już po I wojnie światowej przez leśnika Izydora Kriestena, który nazwał go „Waldmuseum” (muzeum leśnym). Kriesten tworzył to miejsce przez 25 lat sadząc drzewa i krzewy ozdobne oraz wykonując z korzeni drzew, szyszek i kory różne bajkowe postacie.

Po zakończeniu II wojny światowej (po 1945 r.) leśnym muzeum zaopiekowała się rodzina Bobrowskich, a w latach 1974-1981 harcerze z Poznańskiego Hufca im. Janka Krasickiego. Niestety po 1981 roku nikt już się ogrodem nie opiekował i powoli na skutek warunków atmosferycznych i aktów wandalizmu popadał on w całkowitą ruinę…

Całe szczęście, że w 1986 roku Oddział PTTK w Międzygórzu przejął ten teren od Urzędu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej i rozpoczął odbudowę ogrodu. Dzięki społecznemu zaangażowaniu członków PTTK już we wrześniu 1986 roku ogród (już pod nazwą Ogród Bajek) został udostępniony dla zwiedzających.

Twórcami bajkowych rzeźb są Jerzy Drążkowski, Waldemar Borkiewicz, Agnieszka Łuszczewska, Sławomir Matys, Mirosława Wenda i Stanisław Kurowski. Zamki i miniatura dawnej wieży widokowej na Śnieżniku to dzieło Jerzego Krala. Czesław Zawojski stworzył drewniane tabliczki z sentencjami. To dzięki nim możemy oglądać ogród właśnie w takiej postaci.

W Ogrodzie Bajek możemy spotkać wiele znanych nam postaci: Sierotkę Marysię, Jasia i Małgosię, przyjaciół ze Stumilowego Lasu, Koziołka Matołka, Krecika, Rumcajsa i wiele innych. Ogród zapewne najpiękniej prezentuje się w letnich miesiącach, kiedy wszystko kwitnie i jest zielono, ale i w styczniu można się zachwycić tym, co zobaczymy – tak jak my 🙂

KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY ZOBACZYĆ W POWIĘKSZENIU 🙂

WODOSPAD WILCZKI

Wracając z Ogrodu Bajek (Żółtym Szlakiem Krasnala) postanowiliśmy sprawdzić, dokąd zaprowadzą nas schody, które mijaliśmy po drodze…

Schodziło się bardzo przyjemnie (gorsza byłaby droga w górę 😉 ) Pokonaliśmy mniej więcej całe mnóstwo schodów i stanęliśmy na jednym z tarasów widokowych, z którego rozciągał się przepiękny widok na Wodospad Wilczki…

Wodospad Wilczki to największy i najwyższy wodospad w Masywie Śnieżnika i drugi co do wysokości w Sudetach. Powstał on na lini uskoku tektonicznego, skąd rzeka Wilczka spada z 22 metrów do kotła i płynie dalej wąskim wąwozem (zwanym kanionem amerykańskim), którego pionowe ściany osiągają wysokość nawet 25 metrów! Tereny wokół wodospadu tworzą od 1958 roku Rezerwat Przyrody „Wodospad Wilczki”. Cały teren wokół wodospadu jest przystosowany do zwiedzania: wspomiane piękne schodki, tarasy widokowe, ławeczki – gdyby nie zima, można by spokojnie przesiedzieć tam i pół dnia…

Permalink do tego artykułu: https://autyzmbartka.pl/mama-bartka-kotlina-klodzka-z-dzieckiem-miedzygorze/