Paź 03 2013

Mama Bartka: Nowe formy terapii w przedszkolu „Bystry maluszek”…

img_3284Dzisiaj w przedszkolu Bartek miał okazję po raz pierwszy uczestniczyć w nowych formach terapii. Były to:

Terapia czaszkowo-krzyżowa bazuje na systemie wzajemnych napięć między oponą twardą a ruchomością kości czaszki i kości krzyżowej, a także na przepływie płynu mózgowo-rdzeniowego. Terapeuta pracując na systemie czaszkowo-krzyżowym obserwuje za pomocą bardzo lekkiego dotyku nieprawidłowe napięcia tkanki nie tylko w czaszce, kręgosłupie i oponie twardej, ale pośrednio również w całym ciele. Napięte tkanki stanowią barierę dla fizjologicznego przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego. Sytuacja taka występuje u każdego autystycznego dziecka. Głównym celem terapii czaszkowo-krzyżowej jest regulacja przepływu (pulsacji) płynu mózgowo-rdzeniowego i tym samym pośrednio wpłynięcie na objawy, które towarzyszą chorobom. Twórcy terapii udowodnili, że prawidłowy ruch płynu mózgowo-rdzeniowego jest nie tylko warunkiem zachowania zdrowia w układzie nerwowym, trzewnym i hormonalnym, ale także warunkiem niezbędnym dla rozwoju mózgu oraz odnowy i regeneracji organizmu. Terapia czaszkowo-krzyżowa nie jest masażem, lecz bardzo delikatną ręczną manipulacją (…) w obrębie czaszki, kości krzyżowej, okolic kręgosłupa i całej tkanki łącznej (…). [cytat pochodzi z TEJ strony]

Biofeedback (…) jest metodą terapii opartej na technice komputerowej, umożliwiającej trening mózgu w celu poprawienia jego efektywności i uzyskania kontroli nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym organizmie, zwykle niedostępnymi dla naszej świadomości. Stosując Biofeedback możemy poprawić wzorce czynności bioelektrycznej mózgu, co stwarza duże możliwości w leczeniu zaburzeń neurologicznych, psychiatrycznych i psychosomatycznych. Istotą metody jest wykorzystywanie efektu biologicznego sprzężenia zwrotnego do modyfikowania procesu fizjologicznego i nadawania mu pożądanego kierunku, (…), dzięki którym uczymy się zależności pomiędzy naszym ciałem i umysłem a jakością pracy mózgu. (…) Dzięki treningowi można nauczyć się panowania nad poszczególnymi funkcjami organizmu, kierowanymi przez autonomiczny układ nerwowy. Samoświadomość czynności życiowych pozwala na lepsze ich kontrolowanie, tak abyśmy wykorzystywali nasze możliwości w coraz większym stopniu. (…) Podczas treningu terapeuta dostraja pożądane parametry fal mózgowych pacjenta, stymulując powstawanie nowych korzystnych wzorców lub hamując te niewłaściwe. Celem treningu jest: poprawa funkcjonowania pacjenta poprzez polepszenie czynności bioelektrycznej mózgu wraz z ukierunkowaniem i wzmocnieniem koncentracji uwagi oraz hamowanie stanów nadmiernego pobudzenia, stanów nadmiernego hamowania lub obu jednocześnie. (…) Efekty treningów Biofeedback: ogólne polepszenie funkcjonowania intelektualnego, dostarczenie energii do wydajnego funkcjonowania, polepszenie koncentracji, doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, kształtowanie postawy ciała, koordynacji ruchowej, orientacji przestrzennej przez zmysł równowagi, poprawa stanów emocjonalnych. (…)  [cytat pochodzi z TEJ strony]

Jestem bardzo zadowolona, że przedszkole zaoferowało taką formę terapii. Bartek też jest zadowolony – Pani Asia mówi, że mu się podobało. A poza tym, byliśmy na hipoterapii a następnie na zajęciach u Pani Agnieszki (pedagog), gdzie Bartek bardzo ładnie pracował 🙂

Permalink do tego artykułu: http://autyzmbartka.pl/mama-bartka-nowe-formy-terapii-w-przedszkolu-bystry-maluszek/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.