Mama Bartka: Kotlina Kłodzka z dzieckiem – Złoty Stok cz. II…

Średniowieczna_Osada_Górnicza_6W poprzednim wpisie mogliście przeczytać o naszej wizycie w Kopalni Złota w Złotym Stoku [KLIK]. Dzisiaj pokażemy Wam kolejną atrakcję, która znajduje się tuż obok kopalni – to Średniowieczna Osada Górnicza… Mieliśmy kupione łączone bilety (kopalnia + osada), dzięki czemu koszt zakupu był nieco mniejszy 🙂 Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem w grupach – nie ma możliwości zwiedzania indywidualnie. I o ile w kopalni nam się udało i czekaliśmy dosłownie chwilę, to tutaj przyszło nam czekać pół godziny… Ale na szczęście poczekalnia znajduje się w budynku – jest ciepło, można coś zjeść oraz oczywiście zakupić pamiątki 🙂

Średniowieczna Osada Górnicza

Średniowieczna Osada Górnicza to bardzo dokładnie odtworzona replika osady górniczej, która istniała w Średniowieczu. Jej największą atrakcją są urządzenia zbudowane w skali 1:1 i co najważniejsze – wszystkie działają, o czym przekonaliśmy się osobiście. Wszystkie te urządzenia zostały wykonane na podstawie średniowiecznych rycin Georgiusa Agricoli. Podobno Średniowieczna Osada Górnicza w Złotym Stoku jest jedynym tak dokładnie odwzorowanym i bogatym w urządzenia miejscem w Europie!

Podczas zwiedzania przedwodnik zaprezentuje nam działanie wszystkich dostępnych urządzeń i co najlepsze – sami również będziemy mogli wprawić je w ruch! Bartek skwapliwie korzystał z tych możliwości i czasami nie można było mu przetłumaczyć, że ma odpuścić bo inni też chcą spróbować 😉 Poza tym dowiemy się, do jakich prac te urządzenia były wykorzystywane. Urządzenia które zobaczyliśmy to: studnia, dźwig ręczny, koło deptakowe, kierat, balista, kamień, młyn stępowy i wiatrak. Jeśli klikniecie w poszczególne nazwy, to dowiecie się więcej 🙂

Największa atrakcja czekała jednak na nas na samym końcu zwiedzania 😉 Weszliśmy do… opuszczonego domu strachów, gdzie musieliśmy przejść Ścieżkę Strachu [KLIK]!!! Zadanie polegało na tym, aby odnaleźć drogę powrotną do Średniowiecza. Na dzień dobry musieliśmy przejść wirujący tunel. Uczucie niesamowite – jak w wielkiej, kolorowej pralce 😀 trochę się obawiałam, jak Bartek zareaguje, ale na szczęście podobało mu się i nie chciał uciekać. Pewnie pomyślał, że znajduje się w jakiejś Sali Doświadczania Świata 🙂 Potem już z górki – jakieś klekoczące się kościotrupy i inne tego typu atrakcje – dla mnie było bardziej śmiesznie niż strasznie i przez szafę z ubraniami wróciliśmy do Średniowiecza – czyli znaleźliśmy się w Chacie Kata [KLIK]. Kata niestety nie było, bo podobno miał wolne, ale przewodnik przybliżył nas jego profesję i poopowiadał o narzędziach tortur.

I to był już koniec naszego zwiedzania. Przez cały czas padała marznąca mżawka, a kiedy opuściliśmy Średniowieczną Osadę Górniczą zaczął padać regularny deszcz. Pobiegliśmy więc szybko na przystanek i na szczęście nie musieliśmy długo czekać na autobus do Kłodzka….

KLIKNIJ ZDJĘCIE, ABY ZOBACZYĆ W POWIĘKSZENIU 🙂

Permalink do tego artykułu: http://autyzmbartka.pl/mama-bartka-kotlina-klodzka-z-dzieckiem-zloty-stok-cz-ii/

12 Komentarzy

Skip to comment form

1. Extra. 😁

• Mayka.ok on 12 lutego 2018 at 19:03

Bardzo fajny pomysł na wycieczkę 🙂

2. Świetna prawdziwa relacja ponieważ jest dziecko i czuć tutaj miłość i to ,ze wszystko jest tak zorganizowane, y i dziecko miało radochę z tego co się dzieje.

1. Zawsze tak staram się organizować, aby przede wszystkim wyjazd był atrakcyjny dla Bartka. A że przy okazji i ja się świetnie bawię, to taki produkt uboczny 😉

3. Bardzo lubimy odwiedzać takie klimatyczne miejsca. Czuć w nich historię w powietrzu.

4. Uwielbiam takie miejsca. Dla dzieci to też znakomita nauka. W tym roku w Borach Tucholskich zaliczyliśmy kopalnię węgla brunatnego wydobywanego metodą głębinową, to rzadki przypadek. Kopalnie działała do końca wojny. Potem niszczała. Dzięki grupie miejscowych pasjonatów udało się stworzyć świetne miejsce, ale widzę wasza kopalnie o wiele bardziej „wypasiona”.

5. Ciekawa osada , jak się jest z północy to wszystko co dotyczy kopalni i górników jest bardzo ciekawe 🙂

6. Robisz naprawdę szczegółowe relacje, i powiem szczerze, dużo można z nich ciekawego wyciągnąć. Najważniejsze, co robisz, to fakt, że spędzasz z dzieckiem czas i pokazujesz mu piękne miejsca…
    A post jest tak naprawdę tylko przy okazji 🙂

1. Bardzo mi miło czytać takie miłe słowa 🙂 Dziękuję 🙂

7. byliśmy – polecamy 🙂

• Karolina on 14 lutego 2018 at 23:56

Odbylam swoją wycieczkę do Międzygórz ale nigdy nie zawitalam w te rejony